Diş Gıcırdatma(Bruksizm)

Bruksizm olarak tanımlanan diş gıcırdatma, sıkma ve çeneyi kenetleme, diş boylarının kısalmasına, minelerinin zarar görmesine ve çene eklemlerindeki kıkırdak dokunun tahribatına yol açıyor.

Belirtiler

• Uykuda dişlerin gıcırdatılması.
  • Aşınmış diş yüzeyleri, özellikle köpekdişleri ve kesici dişlerde görülür. Aşırı diş gıcırdatmalarda dişler kullanılamayacak derecede aşınabilir.
  • Olası gelişim belirtileri: Dişeti iltihapları, kulak ağrıları, çene ekleminden ses gelmesi, başağrıları ve ense kaslarında gerginlik.

Nedenler

Uykuda diş gıcırdatmanın başlıca etkenleri, öfke, günlük problemler ve strestir. Bu kişiler kaldıramayacakları bir yükün altındaymış gibi hissederler, ama öfkelerini hiç kimseden çıkaramazlar. Bu yüzden de, sanki o problemleri dişleriyle parçalayıp yok etmeye çalışırlar.

Biyolojik gerçekler

Besinleri çiğneyip ezerken çene eklemlerinin üstüne 80 kiloluk bir baskı uygulanır. Süreklilik gösteren böyle bir baskıya ne dişler ne de çene eklemleri vekasları dayanabilir.

Sonuç

Dişlerin aşınması, çene eklemlerinde iltihaplanma ve çene kaslarında oluşan gerginliğin kulaklara ve alna ve hatta ense bölgesine yansıması.

Gerçek bir uygarlık hastalığı!

Diş hekimlerinin tahminlerine göre, her iki hastadan biri dişlerini gıcırdatıyor. Bu kişilerin pek çoğu da, yatak arkadaşlarının diş gıcırtısından söz etmesine kadar, bu rahatsızlıklarından habersizdirler

Diş hekimine gidin!

Diş gıcırtısının ilk belirtilerini fark ettiğinizde hemen bir diş hekimine gidin. Çünkü belki de diş gıcırdatmanızın nedeni psikolojik bir nedenden değil, dişlerinizden veya diş protezlerinizden kaynaklanıyor olabilir. Ancak bu olasılıkların söz konusu olmadığı anlaşıldığında, pratik uygulamalara geçmeniz doğru olur.

Dişlerin korunması!

Diş hekimlerinin “gece plağı” dedikleri, boksörlerin maçta dişlerini korumak için taktıklarına benzeyen, yumuşak veya katı plastikten yapılan diş koruma gereçleri sayesinde dişlerin aşınmasının önüne geçilebilir. Ama çene kasları yine de çiğneme hareketleriniyapmayı sürdüreceklerdir. Ancak, katı plastikten yapılan “gece plağı” çene kaslarının bu refleksine bir son verebilir.

Tedavi

Tedavinin amacı dişlerde, çene ekleminde oluşabilecek kalıcı zararları önlemek ve ağrıyı ortadan kaldırmaktır. Diş hekimi tarafından uygulanan, uyku sırasında dişlerin birbirleri ile temasını engellemek amacı ile alt ve üst çene dişlerinin arasına yerleştirilerek kullanılan "gece koruyucuları", diş gıcırdatmasının semptomatik tedavisinde kullanılan en önemli araçtır. Ancak gece koruyucularını çoğunlukla tek başlarına yeterli olamayabilmektedir.

Bu nedenle hastalığın sergilediği tabloya göre gece koruyucularının yanında aşağıdaki bazı ek tedavilerinde uygulanması gerekmektedir:

• Stres terapisi
  • Rahat uyumayı sağlayıcı önlemler,
  • Kas gevşetici ilaç uygulaması,
  • Hatalı yapılmış diş dolgusu ve kaplamaların yenilenmesi